Adverteerders mogen bij Google adverteren op de merknaam van de concurrent. Dat is het gevolg van een wijziging in het merkbeleid die Google heeft doorgevoerd in Europa.
Met de wijziging is het per september mogelijk dat bedrijven trefwoorden kopen bij Googles advertentieprogramma AdWords, zoals merknamen van producten van concurrenten. Het gaat enkel om het plaatsen van advertenties bij zoekwoorden. Het is niet toegestaan om een beschermde merknaam op te nemen in een advertentietekst.
De aanpassing is het gevolg van een rechtszaak. Het Franse modeconcern LVMH, bekend van merken als Louis Vuitton, Moët en Hennessy, klaagde Google aan voor inbreuk op merkrecht.
Het Europese Hof van Justitie oordeelde toentertijd dat bedrijven op internet mogen adverteren op product- en merknamen van hun concurrenten. De afzender van de advertenties moet wel duidelijk zijn, de consument mag niet misleid worden en er mag geen inbreuk op merkrecht plaatsvinden.
Bij het intypen van een merknaam van een televisiefabrikant, is het per september goed mogelijk dat er een advertentie verschijnt van een concurrerende fabrikant. Eerder konden eigenaren van merken een klacht indienen bij Google wanneer een concurrent adverteerde bij de merknaam van de klachtindiener. In de Verenigde Staten en Canada was het al langer mogelijk om te adverteren bij de merknamen van concurrerende bedrijven.

Adverteerders mogen bij Google adverteren op de merknaam van de concurrent. Dat is het gevolg van een wijziging in het merkbeleid welke Google heeft doorgevoerd in Europa. Met de wijziging is het per september mogelijk dat bedrijven trefwoorden kopen bij Googles advertentieprogramma AdWords, zoals merknamen van producten van concurrenten. Het gaat enkel om het plaatsen van advertenties bij zoekwoorden. Het is niet toegestaan om een beschermde merknaam op te nemen in een advertentietekst.

De aanpassing is het gevolg van een rechtszaak. Het Franse modeconcern LVMH, bekend van merken als Louis Vuitton, Moët en Hennessy, klaagde Google aan voor inbreuk op merkrecht.

Het Europese Hof van Justitie oordeelde toentertijd dat bedrijven op internet mogen adverteren op product- en merknamen van hun concurrenten. De afzender van de advertenties moet wel duidelijk zijn, de consument mag niet misleid worden en er mag geen inbreuk op merkrecht plaatsvinden.

Bij het intypen van een merknaam van een televisiefabrikant, is het per september goed mogelijk dat er een advertentie verschijnt van een concurrerende fabrikant. Eerder konden eigenaren van merken een klacht indienen bij Google wanneer een concurrent adverteerde bij de merknaam van de klachtindiener. In de Verenigde Staten en Canada was het al langer mogelijk om te adverteren bij de merknamen van concurrerende bedrijven.

Gerelaterde berichten

Tags: ,


Comments are closed.